Ez a produkció több szempontból is mérföldkő az életemben - interjú Biljarszki Maximmal

Főoldal - Hírek

Biljarszki Maxim 25 éves, jelenleg a Budapesti Metropolitan Egyetem média design szakán tanít, installációival és 3D fényfestéseivel különleges hangulatú univerzumokba repíti a befogadót. Nemrégiben részt vett egy audiovizuális összművészeti előadás megalkotásában, és nemsokára debütál PsyPorn nevű zenekarának első lemeze is.

 

A gimnázium utolsó évében az embert folyton a pályaválasztással nyaggatják, kérdezgetik, hogy milyen irányba szeretne továbbmenni, hol kíván továbbtanulni. Te már akkor eltökélted, hogy médiaművész szeretnél lenni?

Nekem akkoriban még fogalmam sem volt, hogy ilyennel lehet foglalkozni. Már tizenévesként videóztam és foglalkoztam digitális képalkotással. Amikor eljött az idő átböngésztem a felvi.hu listáját, ott láttam, hogy létezik média design szak a Budapesti Metropolitan Egyetemen (METU), és végül úgy döntöttem, hogy ebbe az irányba megyek tovább. Nem bántam meg – az első pillanattól fogva elvarázsolt a média design világa.

 

Egy új keletű tudományról van szó, és még viszonylag kevesen vannak tisztában a médiaművészet fogalmával. Elmagyaráznád a lényegét?

A médiaművészet számomra az az újmédia folyamatosan alakuló nyelvén kifejezhető művészeti rendszer, ami szabad mozgást enged olyan művészeti ágazatok között, mint az interaktív installációk, zene, előadóművészet, generatív művészet, konceptuális művészet, projekciók, 2D és 3D animációk, videoművészet, fotográfia és grafika. Egyszóval egy végtelen kísérleti terep, ami egyszerre vagy felváltva hat több érzékszervünkre, és valamilyen szellemi vagy fizikai interakcióra készteti a közönséget.

Erre kitűnő példa az E.T.A. Hoffmann művén alapuló Homokember című összművészeti előadás, melyen Orosz Ákos rendezővel, Gyöngy Zsuzsa, Lendváczky Zoltán, Patkós Márton, Zsótér Sándor színművészekkel dolgoztál, és amely idén májusban debütált a Mozsár Műhelyben.

Ez a produkció több szempontból is mérföldkő az életemben. Egyrészt az átdolgozott történetbe nagyon sok témát, gondolatot sikerült összefoglalni, ami engem izgat és éltet, másrészről a fenti művészeti ágazatoknak a találkozása is ez. Én feleltem a látványvilágért és zenéért, valamint a speciális multimediális megoldásokért, mint például egy mozgásérzékelő használata. Utóbbi lehetővé tette számunkra, hogy a színész az őt körülvevő projekciók által megformált teret ne csak bejárja, hanem interaktáljon is vele olyan módon, hogy az az ő mozgására reagál. Az előadás egyrészt izgalmas audiovizuális élményt ígér, másrészt az objektív valóság, és az idő múlásának, a félelem mibenlétnek témáit is feszegeti. Nem csupán dramatizáltuk a novellát, hanem írtunk egy, a rendezői koncepciónak megfelelő saját történetet a Hoffmann-mű alapján. Létezik-e objektív valóság? Belőlünk fakadnak-e félelmeink, képzetünk a világról, vagy a külvilág generálja őket? – ezeket a kérdéseket járja körbe az előadás, többek között.

Az elsők között volt szerencsém látni az előadást, és szerintem sokak nevében mondhatom, hogy az általatok tető alá hozott produkció – de nevezhetjük akár audiovizuális összművészeti utazásnak is – alapjaiban változtatja meg a befogadó színházról alkotott elképzeléseit. Tökéletesen megkomponált, speciális produkcióról beszélünk, melyet mindenkinek látnia kell, legalább egyszer. Orosz Ákossal hogyan találtátok meg egymást, mi a közös munka előtörténete?

Ákossal régóta ismerjük egymást, mindig napirenden volt, hogy valamilyen művészeti ágban együtt alkossunk, egy ideig zenéltünk is együtt, de aztán ennek gátat szabtak az elfoglaltságaink. A Homokemberrel Ákos keresett meg engem. Közösen brainstormingoltunk, megvolt a kezdő ötlet és a cél, amit szerettünk volna megvalósítani a színpadon, s már a kezdetekkor tudtuk, hogy mi az az érzés és üzenet, amelyet a rendelkezésre álló technikai apparátussal át kívánunk adni a nézőknek. Ezután már „csak” azt kellett kitalálni, hogy mi legyen az az audiovizuális színházi nyelv, amivel kommunikálni tudunk a nézők felé. Ezt is abszolút közösen dolgoztunk ki.

 

a teljes interjút itt olvashatod.

Legfrissebb Hírek

2018. október 24.

Az író, költő posztjait és verseit újszerű módon színpadra alkalmazó előadás, a Netentúli ...
bővebben ...

2018. október 10.

Ismét láthatja a közönség a rendkívül népszerű 100 szóban a Város című előadást, ...
bővebben ...

2018. október 02.

Biljarszki Maxim 25 éves, jelenleg a Budapesti Metropolitan Egyetem média design szakán tanít, ...
bővebben ...

2018. szeptember 28.

Ülj le mellém!  Instagram játékszabályzat   I. A ...
bővebben ...